Barcelona aspira a limitar el 2017 el trànsit pel tronc central de Sant Andreu

Article logo-elpuntavui-4 3- 4-2016

El consistori vol consensuar la reforma del carrer amb un procés participatiu ja en curs

Un dels eixos de debat és fins on arribaran les restriccions de circulació

  • El govern barceloní ha iniciat la recollida d’aportacions veïnals per consensuar la reforma i iniciar-la el 2017 Foto: JUANMA RAMOS.

És d’aquells projectes de què es parla des de fa anys, però que per múltiples circumstàncies –un cop és la falta de disponibilitat econòmica; un altre per una qüestió de simple oportunitat política– no s’han acabat concretant. Fins ara. L’Ajuntament de Barcelona té ara la intenció de tirar endavant la reforma del carrer Gran de Sant Andreu, principal artèria i icona viària d’aquest districte de la capital, amb l’objectiu de restringir-hi la circulació de vehicles privats. És, almenys, la voluntat de l’executiu d’Ada Colau, que ja ha començat el procés participatiu amb entitats i veïns del territori per definir l’obra. Ahir mateix, i aprofitant que els caps de setmana es tanca al trànsit, es van recollir aportacions dels veïns a peu de carrer. Algunes qüestions sobre les quals se’ls demanava pronunciar-se són si volen que el corredor tingui zones d’esbarjo per a la canalla, si seria bo instal·lar-hi un nou sistema de recollida d’escombraries –com ara pneumàtica–, o aparcaments per a bicicletes, entre d’altres. El calendari que el consistori té al cap preveu que els treballs, que s’executaran possiblement en tres fases, comencin el 2017. “Encara hem de decidir entre tots alguns aspectes del projecte, però això va de debò”, sentencia Santi Serra, president de l’Associació de Sant Andreu de Palomar.

Si bé el model d’obra, i per tant el seu cost, es concretarà en aquest procés participatiu, l’executiu local ja té un esquema marc del que cal fer en base als estudis previs i discussions similars que s’han fet amb anterioritat. La seva conclusió general és que cal canviar l’actual estructura clàssica segregada del carrer, per anar cap a un model, per exemple, de plataforma única on calçada i vorera –que forçosament haurà de ser més ampla– estiguin a un mateix nivell. No es parla, tampoc, de prohibir la circulació, sinó de limitar-la, ja que s’ha de continuar garantint el pas dels veïns, la càrrega i descàrrega per a les botigues o el pas del transport públic. El debat obert, però, és fins a quin grau s’ha d’acotar el trànsit de pas. L’opció més dràstica seria fer-ho completament. A l’altre extrem hi ha la tesi de fer talls només en determinats dies, o hores.

LA XIFRA

5.000
vehicles
són els que es calcula que circulen cada dia, almenys, pel carrer Gran, on la velocitat màxima és 30 km/h.

Personalitat ‘versus’ debilitats

Un informe sobre l’agilització de Gran de Sant Andreu elaborat el mandat passat detalla que el carrer té diverses potencialitats per consolidar-se com a espai emblemàtic. La seva oferta comercial és sòlida, i és un espai amb prou personalitat històrica per continuar tenint un paper “estructurador a nivell econòmic i social” del seu entorn. Ara per ara, però, també té diversos aspectes a millorar –l’estudi els anomena debilitats–, que són, justament, els que ara es volen corregir. Per enumerar-ne només alguns, hi ha l’excés de trànsit, una calçada segregada que el fa ser un carrer poc accessible, unes voreres massa estretes, un sistema de recollida d’escombraries “antiquat” i, en general, una morfologia viària que augmenta el risc d’accidents per qüestions com ara els desnivells pels escocells. De cara al projecte final, es recomana soterrar els contenidors de deixalles i augmentar-hi els espais verds.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

%d bloggers like this: